in Dagelijks

Publiek: 1

Bloggen doe ik in de eerste plaats voor mezelf. Het doel is om mijn gedachten te ordenen en bezig te zijn met schrijven, op een veilige plek. Maar als dat het doel is: waarom niet gewoon een kladblokje bijhouden of ergens in een boekje dingen opschrijven (wat ik ook doe)?

Terechte vraag.

Ik lees, kijk en luister al in het openbaar. Ik deel dus de logs van mijn media consumptie. Schrijven deed ik al in het openbaar, alleen nu wil ik dat meer doen. Creatie in plaats van consumptie, maar beide publiek beschikbaar.

Maar dat is geen antwoord op de vraag.

Het antwoord is: verantwoording.

Dit blog is publiek, dus iedereen kan het zien. En alleen al die gedachte verplicht me om voor een publiek te schrijven. Om na te denken over de toon, leesbaarheid en zinnen. Ook al ben ik zelf nu de enige lezer.

Of meerdere mensen het ook daadwerkelijk gaan lezen, maakt dus niet uit voor het schrijven. Schrijven voor één moet hetzelfde zijn als schrijven voor iedereen.

Meta: deze 171 woorden hierboven typen heeft veel langer geduurd dan je zou denken. Ik moest nadenken over waarom ik dit doe, en heb veel zinnen lopen schrappen. En ik weet niet of tevreden ben met het resultaat. Maar dat is dus precies het proces.

Ik wil hier wat over zeggen!

Reactie

Webmentions

  • Het Asimov-effect - Jan van den Berg

    […] En eigenlijk maakt het dus niet uit wat ik type, ik ben niet bezig om een publiek op te bouwen, ik ben niet aan het influencen. Als je dat wil, dan adviseer ik om een TikTok te beginnen of veel dramatische witregels gesprenkeld tussen prikkelende statements op LinkedIn achter te laten, maar niet om een blog te beginnen. Nee, dit het tegenovergestelde van TikTok of LinkedIn, en ik type voor mezelf. […]

  • 150 - Jan van den Berg

    […] Dit is de 150e dagelijkse blogpost. Met gemiddeld 254 woorden per post, komt dat neer op ruim 38.000 woorden. Allemaal geschreven — nog steeds — voor een publiek van 1. […]

  • Blogs zijn geen gokkasten - Jan van den Berg

    […] hoe kan zijn of haar merk door die ene post groeien? Blogs zijn gericht op ontvanger (ook al is dat 1 persoon): hoe kan die iets leren of er beter van […]

  • Dingen schrijven op het internet die rondgaan - Jan van den Berg

    […] Maar even terug naar waarom ik dit ook al weer doe: elke dag iets schrijven op het internet. En dat is nog steeds hierom. […]

  • Schrijf gewoon - Jan van den Berg

    […] publiek is 1 […]

  • Viraal gaan op Hacker News - Jan van den Berg

    […] Dus, het blijft zoals het is. Mijn Engelse site voor tech onderwerpen — die ik bijvoorbeeld op HN kan delen — en deze blog voor hardop denken. Dat trekt wellicht minder publiek, maar dat is dan ook niet het doel. […]

  • Maak dingen voor jezelf - Jan van den Berg

    […] Zoals bijvoorbeeld een blog. Publiek: 1. […]

  • Een jaar lang flessenpost - Jan van den Berg

    […] Verantwoording […]

  • Bloggen, een kunstige hobby? - Jan van den Berg

    […] Deze blogs lijken misschien te impliceren dat ik aan nadenken ben over hoe ik zoveel mogelijk verkeer kan genereren en zoveel mogelijk eyeballs te grabben. Maar dat is niet mijn primaire doel is — zoals ik al vaker heb geschreven. […]