in Movies, Music, Piks

Twie, Twa, Twitter

Het bestaat al sinds 2006, in 2007 hoorde ik er al een ander over maar sinds begin 2009 kun je er echt niet meer omheen. Twitter. Weer een 2.0 achtig iets. Het concept is te simpel voor woorden en misschien had ik daarom tot nu toe geen interesse in het ‘microbloggen’ van 140 karakters per zogenaamde tweet.
Echter deze laatste paar weken merkte ik steeds meer nieuwsberichten die direct of indirect over Twitter gingen. Van investeringen in Twitter tot celebrities die ruzies op Twitter uitvechten. Ik kon er niet meer omheen en ging het eens serieus bekijken.

Wat is het?
Simpel. Je zegt in 140 karakters wat je doet. Je kiest mensen om te volgen wat hun doen en anderen kunnen op hun beurt jouw weer volgen.
Krankzinnig eenvoudig maar het levert erg interessante materie op.

Mijn eerste idee was dat het hetzelfde is als de “Wie, Wat, Waar?” feature van Hyves. En in bepaalde zin is dat ook zo.
Ik ben gefascineerd door Hyves maar ik doe zelf niet actief mee. Te open, te veel info (profiel/fotos/krabbels van en naar/vrienden etc.) is voor iedereen vrij toegankelijk. Inmiddels heb ik zelf wél een Twitter en zal proberen uit te leggen waarom; door wat Twitter zijn onderscheidend vermogen is en wat ik er van vind.

Following vs. Followers
Een belangrijk verschil met Hyves is dat er geen 1 op 1 relatie is met vrienden. Op Hyves kan je alleen een vriend zijn van iemand die jouw vriend is en vice-versa. Op Twitter heb je followers (mensen die jouw volgen) en following (mensen die jouw volgen. Hier is dus geen 1 op 1 relatie. Dit betekend dat een celebrity bijv. wel 200.000+ followers kan hebben en zelf maar 9 mensen followed. Dit is een belangrijk verschil.

New reality
Deze celebrities vormen trouwens een belangrijk aandeel in het momentum dat de site nu heeft. De nieuwe celebrity/prominente is bekend met internet en wil graag direct contact met de fans. Zo speelde Twitter een belangrijke rol in Obamas campagne maar ook Maxime Verhagen en een Britney gebruiken Twitter (Max ‘followed’ Britney overigens ook).
Voor de fans is Twitter weer een extra dimensie in het fan zijn. In plaats van websites die schrijven OVER celebs (indirect) is er nu een celeb die zegt dat hij die avond kip heeft gegeten.
Directer als dat wordt het niet. Veel celebs gaan twitteren omdat er veel fans te vinden zijn vervolgens brengen die weer veel nieuwe twitteraars met zich en dat is het begin van een sneeuwbal effect.

Simpel, simpel, simpel
Niet alleen celebs maar iedereen en zelfs mensen die niet bekend zijn met internet kunnen meedoen met Twitter. Om 3 simpele redenen.
1. Het concept is erg makkelijk te begrijpen. Een laagdrempeligere 2.0 site bestaat er bijna niet.
2. Juist omdat het zo simpel is trekt het veel mensen aan. De 140 karakters is geen limiet maar juist een “enabler” voor veel mensen! Een blog schrijven vraagt enthousiasme, schrijftalent, extractie vermogen en vooral tijd. Zeggen wat je doet; dat kan iedereen in een tel! En dat is ook precies wat mensen van nature de hele dag door al doen. Twitter is in die zin een digitaal verlengstuk van een menselijk trekje. (IRC gebruikers zullen het dan ook erg herkennen).
3. Het gebruik. Zelfs al zou je niets met computers hebben; iedereen heeft een telefoon. En Twitter is juist oorspronkelijk bedoeld om via een sms je status update (Tweet) door te geven. Daar komen de 140 karakters vandaan.

Twitter API en tools
Dit laatste is ook van de enorme krachten van Twitter. Twitter heeft namelijk een open API. Grof gezegd: iedereen kan dus mee helpen Twitter beter te maken of het gebruik ervan naar zijn smaak in te richten. Dit heeft als gevolg dat er nu letterlijk 1000’en tools zijn die het Twitteren vergemakkelijken. iPhone/Nokia/Blackberry applicaties, browser plugins, sms, of gewoon via het web je kan het zo gek niet verzinnen of er een manier een om er mee te kunnen twitteren.
Deze openheid leverde zelfs Twitter zélf iets op; namelijk toegang tot een van de meest waardevolle databronnen die op dit moment op internet aanwezig zijn. En wat tegelijkertijd nu de reden is waarom Google graag Twitter zou willen overnemen.

Stream of consciousness
Een aantal slimme jongens gebruikte de open API namelijk om door Tweets heen te zoeken. Niets bijzonder zou je denken. Maar stel je voor dat je realtime door alle tweets kan heen zoeken en stel dat je dus miljoenen mensen hebt die elk moment van de dag vanaf overal zeggen wat ze bezig houdt. Resultaat is een dataset waar zelfs Google bang van wordt! Je weet wat er op *dit* moment speelt in de wereld. Goed voorbeeld is de tragische vliegtuigramp van afgelopen week. De tweets stroomden binnen terwijl het allemaal gebeurde. Traditionele media als TV en radio maar ook nieuwe media als een nu.nl kunnen het nieuws niet zo snel brengen. Als je wilt weten wat er gebeurd in de wereld op dit moment dan moet je bij Twitter zijn.
Ik vergelijk het met stemmen. Jouw enkele stem maakt geen verschil. Maar als miljoenen mensen op dezelfde partij stemmen dan betekend dat wat. Trendanalyse is een machtige tool.
Gevolg is dat deze jongens hun tool zelfs konden verkopen aan Twitter zélf, die het vervolgens integreerde in hun site: search.twitter.com. Dit is dus een mooi voorbeeld van wanneer je een product hebt en een open platform (API) dat dit product ondersteunt dat je product dan een kant op kan gaan die je zelf niet eens voor mogelijk had kunnen houden. Ander voorbeeld hiervan is dat Twitter momenteel niet alleen bij de persoonlijke ervaring blijft maar dat het ook voor bedrijven een belangrijke inkomsten bron kan worden. Dit geldt zowel voor de bedrijfs giganten als een Dell als voor niche market bedrijven met een selecte groep klanten zoals Freshcotton.

loginn
Momenteel heb ik dus ook een Twitter. Ik vind het leuk om te zien waar bepaalde mensen mee bezig zijn maar nog leuker vind ik het om te delen wat mezelf bezig houdt (ik heb tenslotte ook een blog). En dan bedoel ik niet domweg zeggen wat ik eet of dat ik net een nummer 2 gedaan heb. Dat soort tweets boeien me niet. Wat wel? In de ene week dat ik Twitter nu gebruik merk ik al dat het uitermate geschikt om bepaalde informatie te delen die via een blog meer tijd zouden vragen. Zo heb ik op mijn Twitter al boektips, muziek kritiek en film ‘recensies’ gegeven. Of zie bijv. de tweet over Marc Andreessen. De 140 karakters zijn een uitdaging om beknopt je interesse wereldkundig te maken.
Vaste bezoekers van piks.nl missen misschien al een tijdje de Google Reader side-bar. Dit was een experiment wat ik een bepaalde periode gedaan heb maar ik denk nu dat een Twitter side-bar voor piks.nl deze leegte heel goed kan opvullen. En Twitter zou twitter niet zijn wanneer alles niet open is en via rss uit te wisselen en te delen en te integreren in je website. Dus let goed op: wilt u weten wat me bezig houdt voeg me toe aan Twitter of volg het in de side bar (als tijdelijk experiment).

Toekomst
Door alle openheid is dat mobloggen waar je een paar geleden nog wel eens wat over hoorde inmiddels perfect ingevuld door Twitter (iPhone applicaties die direct een foto met je tweet mee kunnen sturen; geen probleem). Maar inmiddels heeft Twitter al bewezen óók antwoorden te hebben op vragen die nog niet eens gesteld waren maar waarvan het antwoord wel een hele nieuwe wereld openen. Google heeft zijn ogen op Twitter gericht maar voordat deze overname plaatsvind, wie weet wat er nog meer voor moois voort kan komen uit die 140 karakters per keer.

Nog een video om af te sluiten dan. The Von Bondies.

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.